7. aprīlis – Pasaules veselības diena

Acu veselība

Kad runājam par acu veselību, vienmēr prātā nāk tūlītēja vai ilgtermiņa acu aprūpe un redzes aizsardzība. Redze ir unikāla un sniedz personīgo skatījumu uz dzīvi, kā arī palīdz mums mācīties, gūt jaunas iemaņas un piedzīvojumus, tādēļ tā ir jāsaudzē.

Vesels ķermenis. Veselīgi ieradumi. Veselas acis. Jūsu acis ir daļa no jūsu ķermeņa.  Daži no ikdienas ieradumiem, kas palīdz uzturēt formā jūsu ķermeņa veselību, veicina acu veselību:

  • Sabalansēts uzturs- bagātināts ar šķiedrvielām, augļiem un dārzeņiem.
  • Ūdens lietošana atjauno organisma šūnas un mitrina acis.
  • Izvairīšanās no smēķēšanas un uzturēšanās dūmos.
  • UV aizsargbriļļu lietošana.
  • Vitamīnu lietošana.

Ir pierādīts, ka antioksidanti- tādi kā C un E vitamīni- un karotinoīdi- Luteīns un Zeaxantīns samazina kataraktas un makulas deģenerācijas rašanos.

Zelta padomi:

  • Uzzinot par redzes traucējumiem, nekavējoties jāmeklē speciālists, kurš palīdzēs konstatēt problēmas iemeslu.
  • Pastiprinātas slodzes laikā jāievēro pareizs darba režīms – regulāri atpūtas brīži un sistemātiski izpildīti vingrinājumi.
  • Katram cilvēkam individuāli jānosaka optimālais laiks, ko drīkst pavadīt pie datora, lai redzi nepārpūlētu.
  • Acis nepieciešams arī palutināt ar relaksācijas kūrēm. Tam lieliski noder tautas metodes – gurķu vai melnās tējas maisiņu kompreses.
  • Bezrecepšu acu pilienus var lietot izņēmuma gadījumos, bet nekādā gadījumā ne ikdienā.
  • Strādājot pie datora, jāizvēlas tāds monitora leņķis, lai uz tā neveidojas dažādi apkārtējās vides atspīdumi, un jāseko līdzi, lai monitors vienmēr būtu tīrs.
  • Sagurušas acis atsvaidzinās vēsa ūdens pelde.
  • Acīm īpaši kaitīgs ir solārija starojums, tādēļ, tverot mākslīgo iedegumu, vienmēr jālieto aizsargbrilles.
  • Saulesbriļļu galvenais uzdevums ir aizsardzība pret negatīvo saules ietekmi, tādēļ labāk izvēlēties šīs brilles no optikas veikalu klāsta, kas garantē absolūtu drošību un aizsardzību.
  • A, B, C, E vitamīni un kalcijs, selēns, cinks un magnijs ir vērtīgākie redzes vitamīni un mikroelementi. Liela nozīme tīklenes veselībā ir luteīnam.
  • Redzei paredzētie uztura bagātinātāji var veicināt tās veselību, taču tie neārstēs un neatrisinās acu problēmas.

Vingrojumi acu veselības uzlabošanai:

  • Maksimāli bieži darba procesā acīm jāsniedz nelielas pauzes, kuru laikā atbrīvoties no saspringuma. Ideāli, ja katras piecas darba minūtes vienu minūti lūkosities tālumā.
  • Strādājot pie datora, ik pa stundai acīm nepieciešamas 5-10 atpūtas minūtes. Bez pārtraukuma vajadzētu strādāt ne vairāk kā divas stundas.
  • Lai trenētu akomodāciju – acs spēju fokusēt skatienu tuvumā un tālumā, divas reizes dienā jāveic vingrojums acs lēcas un muskuļu darbības uzlabošanai: tuvu acīm turot kādu priekšmetu, katras desmit sekundes jāmaina skatiens no tuvuma tālumā. Šādi treniņi jāveic regulāri un ilgstoši, vismaz trīs mēnešus.
  • Slodzes laikā, apļojot acu skatienu no labās uz kreiso pusi un otrādi un ar acīm gaisā zīmējot iedomātu astotnieku, var uzlabot acu kustības muskuļu darbību.
  • Aizverot acis un veicot plakstiņiem nelielu masāžu, uzlabosies asinsrite un mazināsies nogurums.

Sasprindzināta redze iedragā 90% acs nervu spēka. Kad atslābinoties šis nervu spēks tiek atjaunots līdz normālam līmenim, atgriežas miers, kādu vieš sen aizmirsts, bet varbūt pat nekad neizjusts spēks. Kad vesela acs ir atslābināta, tā funkcionē pareizi.

Ilzes Jansones ieteiktie acu vingrinājumi:

Ar aizvērtām acīm:

Grozām acis pa Saulei 10 reizes.

Pret Sauli 10 reizes.

Pa Saulei 10 reizes.

Uz augšu un uz leju – 10 reizes.

Pa labi un pa kreisi – 10 reizes.

Pa diagonāli: labais augšējais stūrītis, kreisais apakšējais stūrītis – 10 reizes.

Otrādi.

It kā skatāmies tālu un tuvu 10 reizes.

 

Daži relaksācijas vingrinājumi, ko iesaka Merilina Roja:

  • Aizklājiet acis ar plaukstām. Saberzējiet plaukstas, lai tās sasildītu. Aizveriet acis un aizklājiet tās ar plaukstām, viegli balstoties pret kauliem, kas ietver acu dobumus, taču nepieskaroties plakstiņiem.
  • Relaksējieties saulē. Atrodiet ērtu vietu un apsēdieties saulē. Aizveriet acis un izjūtiet maigu siltumu cauri plakstiņiem. Atslābinieties un izbaudiet šo sajūtu. Ja vēlaties, varat lēni grozīt galvu, lai atslābinātu kakla un spranda muskuļus.
  • Skatieties pa logu. Paraugoties pa logu ārā spožā dienas gaismā, acis nekavējoties relaksējas.

 

Materiālu sagatavoja Dzintra Isajeva, LNerB Metodikas nodaļas vec. bibliotekāre

Fotogrāfijā izmantota literatūra no LNerB Tifloloģijas krājuma

 


Izmantoto informācijas avotu saraksts:

Blūma Inese. Padomi acu veselības uzlabošanai : [Elektronisks resurss]. – Tiešsaites pakalpojums. – [b.v.] : AS DELFI, 2017. – Nosaukums no tīmekļa lappuses. – Pieejas veids : tīmeklis WWW URL : http://www.delfi.lv/vina/veseliba/vesela-un-laimiga/padomi-acu-veselibas-uzlabosanai.d?id=21717298

Jansone Ilze. Redzes un dzirdes veselības grāmata / Ilze Jansone. – Rīga : [b.i], [2016]. – 64 lpp. : il.

Jūsu acu veselība! : [Elektronisks resurss]. – Tiešsaites pakalpojums. – [b.v.] : acīm.lv, 2017. – Nosaukums no tīmekļa lappuses. – Pieejas veids : tīmeklis WWW URL : http://www.acim.lv/2012/11/jusu-acu-veseliba/

Korbeta Margareta Dersta. Rokasgrāmata ātrai redzes uzlabošanai / Margareta Dersta Korbeta; [tulk. Ausma Lībiete, māksl. Jānis Reinsons]. – Rīga : Avots, 1992. – 93 lpp. : il. – ISBN 5-401-00792-2.

Roja Merilīna. Aerobika acīm : veselas acis un labāka redze dabiskā ceļā / Merilīna Roja; [tulk. Ieva Kalnciema]. – Rīga : Kontinents, 2000. – 139 lpp. : il. – ISBN 9984-683-34-6.

 

 

<< Atpakaļ